«Υπάρχει λαίλαπα δυσλεξίας ή είναι ιδέα μου;»ρωτούσε προσφάτως μητέρα σε
σχολική συνάντηση. Βλέπετε, κάθε χρόνο με την έναρξη της σχολικής
χρονιάς ένας σημαντικός αριθμός γονέων καλείται να διαχειριστεί μια
πληροφορία που ακούγεται εξαιρετικά δυσοίωνη: «Το παιδί σας είναι
δυσλεξικό»! Πλήθος τα ερωτήματα που γεννώνται έπειτα από αυτό: Τι
σημαίνει «είναι δυσλεξικό»; Πρόκειται για ασθένεια ή όχι; Τι πρέπει να
κάνω; Υπάρχει ελπίδα; Η ειδικευμένη στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ των ΗΠΑ,
διευθύντρια της Μονάδας Δυσλεξίας και Διαταραχών του Λόγου στο
Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου, κυρία Μαρία Σαββάκη η οποία έχει
απαντήσει πολλές φορές σε τέτοια ερωτήματα, δίνει κατευθυντήριες
γραμμές.
«Οι γονείς που θα λάβουν μια τέτοια πληροφορία στο νηπιαγωγείο ή στις
πρώτες τάξεις του δημοτικού μπορούν να θεωρούν τους εαυτούς τους
τυχερούς»λέει η κυρία Σαββάκη, προσθέτοντας ότι«είναι συνηθισμένο η
δυσλεξία να μην εντοπίζεται έγκαιρα,πράγμα που σημαίνει πολύ περισσότερο
κοπιώδη παρέμβαση από εμάς και πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια από τα
παιδιά».Η ελληνίδα γιατρός, εκπαιδευτικός και ψυχογλωσσολόγος δεν
χρησιμοποιεί τυχαία τη λέξη «εντοπίζεται», την οποία προτιμά από τη λέξη
«διαγιγνώσκεται». «Δεν με βρίσκει καθόλου
σύμφωνη η ιατρικοποίηση της δυσλεξίας.Πρόκειται για μια μαθησιακή
δυσκολία που απαιτεί παρέμβαση και όχι για ασθένεια που απαιτεί
θεραπεία» λέει χαρακτηριστικά.
Υπάρχουν άραγε άλλες παράμετροι της καθημερινότητας ενός παιδιού που
μπορούν να εμποδίσουν την ανάπτυξη του λόγου; Και πως εμπλέκεται η
ελειμματική προσοχή στην δυσλεξία;«Η
ελειμματική προσοχή αποτελεί μια άλλη νέα λαίλαπα,αλλά πρόκειται για
τεράστιο θέμα που καλό θα ήταν να εξεταστεί ξεχωριστά. Εστιάζοντας στη
δυσλεξία,έχει αποδειχθεί ότι η διγλωσσία αναστέλλει την άρτια εκμάθηση
της γλώσσας. Και ξέρουμε ότι σήμερα δεν είναι λίγα τα παιδιά που
μεγαλώνουν με ξενόγλωσσες νταντάδες»λέει η κυρία Σαββάκη. Και η
ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι πρέπει τα παιδιά να διδάσκονται νωρίς
τις ξένες γλώσσες; «Ενα βασικό αξίωμα της ψυχογλωσσολογίας είναι πως δεν
αποκτά κανείς μια ξένη γλώσσα αν δεν διαθέτει μια πρώτη,τη μητρική
του»λέει η ελληνίδα ειδικός και εξηγεί πως η κατάλληλη ηλικία για
εκμάθηση ξένης γλώσσας είναι μετά τη συμπλήρωση του εβδόμου έτους της
ηλικίας των παιδιών.
Τι μπορεί όμως να κάνει ο γονέας του δυσλεξικού παιδιού που θέλει να ενισχύσει την προσπάθεια του παιδιού του;«Να
δείξει ψυχραιμία και να αξιοποιήσει την κοινή λογική.Π.χ.,είναι θέμα
κοινής λογικής να αντιληφθούμε ότι τα 40 λεπτά με τον ειδικό δεν αρκούν
και πως τα μεγάλα οφέλη από τις επισκέψεις στον ειδικό είναι η επανάληψη
στο σπίτι.Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι τα δίχρονα και τρίχρονα
τρελαίνουν τις μαμάδες τους με το “πάλι” και “πάλι”. Η επανάληψη κάνει
θαύματα στην εγκατάσταση της γλώσσας. Να θυμίσουμε επίσης ότι η μάθηση
και η διασκέδαση πάνε μαζί, το τερπνόν μετά του ωφελίμου.Μαθαίνουμε
καλύτερα όταν χαιρόμαστε και χαιρόμαστε πολύ περισσότερο όταν η μητέρα
και ο πατέρας παίζουν μαζί μας.». πηγή: http://www.yourbaby.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου